Grenzen stellen...hoe doe je dat?

16-03-2021

Bepaalde psychosociale factoren zijn kenmerkend voor mensen met een eetstoornis zoals steeds willen pleasen, controle willen houden of perfectionistisch zijn.

Als ik spreek uit mijn eigen ervaring was ik op en top een pleaser. Deze overlevingsstrategieën leren we aan in onze kindertijd. Ik was als kind vooral gericht op de buitenwereld, lief zijn om de lieve vrede te bewaren. Altijd mijn uiterste best doen op school en tijdens mijn zwemtraining, om maar zeker niet teleur te stellen. Ik had een enorm aanpassing vermogen ontwikkeld om maar steeds te doen wat ze van me verwachten. Wat dan ook maakte dat ik me heel regelmatig onterecht behandeld voelde. Toen dacht ik dat dit aan de ander lag, want ik deed toch altijd zo goed mijn best. Na zoveel jaar weet ik wel beter.

Als pleaser geef je nooit je grenzen aan en ga je helemaal mee in het verhaal van de ander. Mensen die in hun kracht staan hebben afgebakende grenzen. Die worden dan ook gerespecteerd door de ander. Die weten wat ze nodig hebben en nemen geen genoegen met gezever. Als kind was het makkelijker om teleurgesteld te zijn dan grenzen te stellen. Grenzen zijn lastig als je graag aardig gevonden wilt worden en flexibel wil zijn.

Ik heb nu geleerd om nee te zeggen als het nodig is en als ik ja zeg kan je 100% op me rekenen. Door mijn grenzen te stellen ga ik ook geen wrok meer koesteren naar andere toe want ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid. Hoe kan je van een ander verwachten om je te waarderen als je onvoldoende waardering hebt voor jezelf om grenzen te stellen?

En ja vriendelijkheid en grenzen stellen gaan hand in hand.

Hoe doe je dat?

  • Leer voelen wat jij echt wil, en wat je echt nodig hebt. Is dit moeilijk? Ga op een rustig plaatsje zitten en ga bewust ademen om zo contact te maken met je lichaam. Keer naar binnen en laat komen wat komt. Eventueel met je voeten op de grond om goed te kunnen aarden. Via je lichaam word je bewust wat er echt speelt. Wat is mijn ruimte? Wat is er niet? Met een open blik.
  • Leer 'nee' te zeggen verbaal maar ook non verbaal. Oefen voor de spiegel als je dit moeilijk vindt. Ga vooral niet in discussie om je te verantwoorden.
  • Spreek in de IK - vorm, dit is niet bedreigend voor de ander. Als je beschuldigend gaat spreken nodig je de ander uit om defensief te gaan.
  • Blijf bij jezelf.

Grenzen horen bij zelfrespect en liefde voor jezelf.



Vitalogi - Edward Caertsstraat 27, Ekeren
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin