Heb jij ook zoveel huidhonger?

23-04-2020

Vandaag word ik in tijd terug gekatapulteerd naar precies 3 jaar geleden toen mijn moeder op de steriele afdeling lag en wij ons volledig en minutieus moesten ontsmetten voor we een bezoekje mochten brengen.

Wie had dat ooit gedacht dat dit vandaag de werkelijkheid zou worden in ons dagdagelijks leven en dat wij ons zouden moeten isoleren voor zo'n lange tijd.

Vandaar dat ik een beetje het noorden kwijt was, en geloof me ik heb geen oriëntatiegevoel. :)

Daarom is het voor mij eens zo belangrijk om trouw te blijven aan mijn routine. De dagelijkse structuur is iets waar we invloed op hebben in tijden van onzekerheid.

Ik heb mijn Corona well-being plan opgesteld. Bij het wakker worden, start ik met het opzeggen van mijn intenties voor de dag en dankbaarheid voor mijn goede gezondheid. Ik vervolg met ademhalingsoefeningen à la Wim Hof. Zin of geen zin, mijn sportkleren liggen klaar en ik trek de natuur in. Door te bewegen komt endorfine vrij en kom ik meteen in de juiste mindset. Tijdens mijn joggingtochtje kom ik tegenwoordig veel meer sportievelingen tegen. Ik kan dit alleen maar aanmoedigen, maar opgelet met van niets naar meteen zwaar gaan trainen, is je immuunsysteem onder onnodige druk zetten en dit werkt dus averechts. Door mijn routine is het gemakkelijker om in een positieve flow de dag door te brengen.

Nu er restricties zijn in ons dagelijks leven, gaan we ons automatisch focussen op alles dat niet mag en daar worden we niet gelukkig van. Maar denk eens aan wat er wel mogelijk is zoals; lezen, schrijven, sporten, zingen, dansen, podcast en Webinars beluisteren, documentaires zien op Netflix, koken, yoga, mediteren - en zo kan ik nog wel even door gaan.

Ook al heb ik tijdens deze quarantaine een mindere dag dan stel ik me de vragen:

  • Wat zijn mijn prioriteiten om sterk en gezond te blijven?
  • Hoe kan ik hier beter uit komen?

Vertrouwen hebben in de toekomst is zeker een eerste vereiste, want zoals ik meermaals in het verleden heb geleerd: je angst is een slechte raadgever. Dit is juist het uitgelezen moment waarop we letterlijk en figuurlijk naar binnen kunnen kijken.

Zoals ik in mijn Nieuwjaars blog al schreef: "Zit je nog op koers?"

  • Wat wil je echt?
  • Op gebied van relatie, werk, tijdindeling, levensstijl ...?

Dit is het moment. Grijp dit als een kans voor verandering.

Een ander persoonlijk aandachtspunt is mijn media consumptie. Ik wens dit te matigen, er wordt zoveel gedeeld en gezegd, en dat ondermijnt mijn positieve gemoed (mindset). Bij het boodschappen doen, glimlach ik bewust naar alle mensen die ik passeer, dit verhoogt mijn gelukhormoon en daar kan er nooit te veel van zijn. :)

Mijn grootste gemis is het fysieke contact: de aanraking, de knuffels. Huidhonger noemen ze dat tegenwoordig. Kort na de Tweede Wereldoorlog is daar onderzoek naar gedaan. De psycholoog Harry Harlow scheidde baby aapjes van hun moeder. Ze konden kiezen voor een surrogaatmoeder gehuld in katoen of eentje uit ijzerdraad met een papfles. En ja, ze kozen voor de surrogaatmoeder zonder voeding. Hij noemde dat "contact comfort". En inderdaad door aanraking komt er een waaier aan hormonen vrij. Een knuffel verlaagt ons stresshormoon. Door massage gaat je depressielevel omlaag en je vagus activiteit omhoog (ontspanningsniveau).

Deze activiteit van mij staat nu even on hold, maar hoop jullie na deze corona crisis terug te mogen verwelkomen in mijn praktijk. voor een massage.en coachingsessies

Nog even op een rijtje:

  1. Start de dag met je intenties
  2. Ademhalingsoefeningen/ meditaties
  3. Sport/beweging
  4. Eet lekker en gezond
  5. Beperk je media consumptie
  6. Dankbaarheidsboekje 
Vitalogi - Edward Caertsstraat 27, Ekeren
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin